List do Starszaków 3

  • Kategoria: Aktualności
  • Opublikowano: piątek, 05, czerwiec 2020 14:00

 

Drogie Dzieci! Drodzy Rodzice!

Miesiąc czerwiec, to czas który nieuchronnie zbliża nas do zakończenia roku szkolnego. W tym miesiącu każdego roku, wszystkie Starszaki zawsze przygotowywały się do uroczystego zakończenia przedszkola. W tym okresie uczyliśmy się wierszy, piosenek, tańców, … przygotowywaliśmy końcowe przedstawienie. Niestety, w tym roku jest inaczej. Ze względu na epidemię panującą na całym świecie, przygotowanie tej uroczystości w takim chrakterze stało się niemożliwe. Jednak życie musi toczyć się dalej. Po wakacjach pójdziecie do szkoły. Z pewnością poznacie wiele ciekawych osób: nowych kolegów, nauczycieli, którzy wprowadzą Was w świat nauki i ciekawych odkryć. Będziecie zdobywać nowe umiejętności z różnych dziedzin, świata liter, cyfr i znaków, dalej rozwijać swoje zainteresowania i prezentować pierwsze uzdolnienia. Wejdziecie w całkiem nowe środowisko – staniecie się uczniami, członkami społeczności szkolnej.

 Każdej zmianie towarzyszą emocje, z którymi Wy również możecie się spotkać wraz z przekroczeniem progu szkoły. Zawsze związane są z przeżywaniem różnych, nowych sytuacji, których z pewnością nie będzie brakować wraz z nowymi wyzwaniami szkolnymi. W związku z tym chciałybyśmy porozmawiać o emocjach, które towarzyszą wszystkim ludziom, i dzieciom, i dorosłym. Rodzice to na pewno potwierdzą.

1.     Na początek wsłuchajcie się w słowa piosenki, a następnie wspólnie z rodzicami porozmawiajcie na jej temat :

https://www.youtube.com/watch?v=Mq5LVKj8pXQ

„Dziwni goście” - słowa i muzyka Krystyna Gowik

1/Przyszła do mnie dziś pani Złość

Krzyczy, że całego świata ma już dość

Nogą głośno tupie i pięści pokazuje,

Brzydkie miny stroi. O!O!O!

A za chwilę wszedł wielki Śmiech

I za brzuch się gruby trzyma, ech, ech, ech!

Tak się głośno śmieje, że łzy ze śmiechu leje,

I  żartuje  sobie :  he, he, he!

 

Ref: E e e emocje, tacy dziwni goście

         Złoszczą, śmieszą, smucą, straszą nas.

         Czy jest na to czas i pora, czy nie czas.

         E e e emocje, czasem ich wyproście.

         Bo i tak powrócą w inny czas,

        Jeszcze raz i jeszcze raz i jeszcze raz.

 

2/Potem smutek wpadł,tutaj siadł,

     Łzy mu kapią z mokrych oczu: kap, kap, kap.

     Nic go nie ucieszy i nikt go nie pocieszy.

     Smutku, przestań płakać, tak, tak, tak!

     A na koniec: ciach! Wskoczył Strach!

     Trochę boi się wszystkiego, ach, ach, ach!

     Wielkie zrobił oczy i jak tu nie podskoczy!

     Idź już, Strachu, sobie: sio, sio, sio!

 

Ref: E e e emocje...

 

Poniżej przykładowe pytania:

ü  o czym jest piosenka?

ü  co oznacza słowo: emocje?

ü  o jakich emocjach jest mowa w piosence?

ü  jakie emocje nas odwiedzają? Co się wtedy dzieje?

 

2.     W kolejnym zadaniu zachęcamy do rozmowy n/t emocji w formie stawiania pytań i odpowiedzi np.: co Cię Smuci, a co Złości? Kiedy jesteś Wesoły, a kiedy Zły? – o swoich emocjach najpierw opowiadają rodzice, a po nich dzieci.  Warto dzielić się własnymi wrażeniami oraz emocjami odczuwanymi w różnych sytuacjach. Jeśli dzielą się nimi rodzice – dzieciom łatwiej będzie je zrozumieć. Dodatkowo – możecie narysować „Panią Radość” i „Panią Złość” – zastanówcie się najpierw, jak mogłyby wyglądać?

 

3.     Pomysł trzeci - wyrażanie emocji za pomocą słowa, gestu, mimiki twarzy, ruchu ciała - zademonstrujcie po kolei: ZŁOŚĆ, RADOŚĆ, SMUTEK, STRACH - usiądźcie najlepiej w małym kręgu lub naprzeciwko siebie, na zakończenie zabawy możecie narysować na czterech wyciętych, papierowych kołach minki złości, radości, smutku i strachu. Możecie nimi określać swój nastrój w kolejnych dniach.

 

4.     Każdy z nas czasami się złości. Dlatego proponujemy utworzenie domowego „KĄCIKA ZŁOŚCI”- przygotowujcie np. karton po obuwiu oraz stare gazety – ozdóbcie wg własnego pomysłu - w momencie złości, aby inni na tym nie ucierpieli, chwytajcie gazetę do ręki, mocno zgniatajcie, aż utworzy się kulka i wrzucajcie do przygotowanego pudełka – „wyrzucanie złości” - to powinno złagodzić i rozładować Złość. Jeśli jeden kawałek gazety to zbyt mało – weźcie drugą. Jest to świetna forma zniwelowania złego napięcia i rozładowania złej emocji, co poprawi nastrój i relacje domowników. Oby nie był potrzebny zbyt często.  

 

5.     Kolejna propozycja - stwórzcie w domu miejsce na wyrażanie swoich emocji przez cały tydzień czyli 7 dni / przy okazji będzie to moment na utrwalenie dni tygodnia/; każdą emocję oznaczajcie kolorem np. ZŁOŚĆ-czerwonym; RADOŚĆ-żółtym; SMUTEK-niebieskim; STRACH-czarny; wrzucajcie określony kolor emocji do pojemnika dowolnie wybranego przez dzieci i Państwa najlepiej przeźroczystego; po upływie 7 dni przeliczcie kolory, sprawdźcie, których było najwięcej, a których najmniej - zobaczcie, jakie emocje towarzyszyły Wam w ciągu tygodnia. Tym sposobem skontrolujecie samych siebie, co pokaże w pewnym stopniu, jaka atmosfera panuje w Waszym domu. Przy okazji wyciągnijcie wspólne wnioski i przez kolejne tygodnie zachęcajcie się nawzajem do samokontroli w opanowywaniu własnych emocji. Życzymy udanej zabawy!

 

6.     Propozycja dla Rodziców - obejrzyjcie wspólnie filmik dotyczący niektórych sposobów radzenia sobie z dzieckiem w różnych sytuacjach, relacjach w domu, jak radzić sobie z własnymi emocjami i przekazem kierowanym do dzieci, jak dzieci odczuwają złe emocje Rodziców:

,,Domowe przedszkole Emocje”

https://www.youtube.com/watch?v=yghtwDetHiI

Ø  Koniecznie o tym porozmawiajcie, określając nawzajem – kiedy się cieszycie, a kiedy złościcie? Może uda się Wam umówić na określone sygnały, które będą podpowiadać domownikom Wasze samopoczucie. Powodzenia w ustaleniach.

 

7.     Wykonajcie pracę plastyczną n/t Waszych emocji - potrzebne będą: kredki, mazaki, biały kartonowy papier, klej, kawałki włóczki / reszta materiałów w zależności od inwencji twórczej/; praca pomoże Wam zrozumieć, że emocje towarzyszą nawet kredce, codziennie kiedy ją bierzecie do ręki i zaczynacie rysować - towarzyszy temu radość z wykonanej pracy plastycznej lub złość, smutek, kiedy coś nie wychodzi:

Ø  na kartce narysujcie lub poproście Rodzica, aby odrysował koło /można wykorzystać miskę, talerz, cyrkiel starszego rodzeństwa - przy okazji dowiecie się co to jest i do czego służy

Ø  narysujcie lub wyklejcie włosy wełną lub innym materiałem wg. własnego pomysłu

Ø  wytnijcie małe kółeczka, narysujcie w nich oczy, później nos i usta w różnych kombinacjach - czyli wyraz twarzy, emocji. którą chciałbyś najczęściej odczuwać - poproś Rodziców o pomoc, podpowiedź.

Podpowiedź znajdziecie na stronie:

https://www.panikredka.pl/2017/08/zabawa-z-emocjami.html

- dalsze inspiracje n/t emocji znajdziecie pod linkami:

https://pracaplastyczna.pl/index.php/rodzina-emocje/1515-emocje-radosc-smutek-zlosc-strach

https://pracaplastyczna.pl/index.php/rodzina-emocje/1443-zegar-emocji

Ø  zaproście bliskich do wspólnych działań - życzymy super zabawy

 

8.     Wkrótce pójdziecie do szkoły, więc proponowane zabawy z wyrażaniem emocji i poznaniem ich znaczenia, mogą ułatwić Wam start w nowym środowisku. Jest to ostatni moment na naukę, jak sobie radzić szczególnie z tymi trudnymi emocjami takimi, jak STRACH i ZŁOŚĆ.  Bardzo ważną rolę pełnią w tym Wasi Rodzice, którzy podczas wspólnych zabaw i rozmów, naukę piosenki proponowanej przez nas oraz własne poszukiwanie rozwiązań n/t emocji, lepiej Was poznają i zrozumieją to, co czujecie w różnych sytuacjach, które są i będą w Waszym życiu. I tu do prośba do Rodziców, aby nie zapominać o emocjach, które towarzyszą nie tylko dorosłym, ale i dzieciom.  Jeśli o tym nie zapomnicie - będą coraz lepiej sobie radzić w dalszym życiu, edukacji szkolnej, przez co staną się bardziej zahartowane emocjonalnie. Wspierajcie ich mocno w tym zakresie.

 

9.     W tym ostatnim miesiącu przed wakacjami zachęcamy Państwa do zabaw w utrwalanie z dziećmi poznanych liter i liczb. Może ktoś z dzieci podejmuje już pierwsze próby czytania, więc pomagajmy im w tym. Bawmy się ucząc! Bez stresu i złych emocji, bo nauka powinna być dobrą zabawą. Tylko wówczas przynosi największe efekty.

                                                                                                     

10.  Na podsumowanie – obejrzyjcie filmik n/t emocji:

„BAJKA O EMOCJACH”  

https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs&t=45s

oraz bajki do słuchania pt. „Trudna sztuka”:

https://www.youtube.com/watch?v=B74tx2_aYG4

11.  Życzymy miłego, wspólnego spędzania czasu, dużo cierpliwości - cieszcie się z każdego dziecięcego sukcesu, nie wyręczajcie ich lecz wspierajcie, czuwajcie i wspomagajcie.

 

MIŁEJ ZABAWY – MOC POZDROWIEŃ

 

                                                                                                             PANIE Z GRUP STARSZAKÓW

 

 

 

Portale Edukacyjne