List do Starszaków 2

  • Kategoria: Aktualności
  • Opublikowano: sobota, 23, maj 2020 14:00

 

Witajcie Drogie Starszaki!

Kończy się maj. Właśnie w tym miesiącu obchodzimy Dzień Mamy. 1 czerwca - Dzień Dziecka a później - Dzień Taty. Najpiękniejsze święta rodzinne przypadają właśnie w tym czasie. W naszym przedszkolu z tej okazji zawsze organizowaliśmy wspólne święto – Dzień Rodziny! Niestety, w obecnym czasie nie będzie to możliwe :(

W związku z tym zaplanowałyśmy dla Was pakiet zabaw rodzinnych oraz, jak zwykle – zabaw utrwalających umiejętności i wiedzę z zakresu gotowości szkolnej.

Ø  Na początek usystematyzujmy – kogo nazywamy rodziną ?

Zapraszamy do obejrzenia prezentacji „Moja rodzina”

 

            https://www.youtube.com/watch?v=LAKgnWNLMlg

 

           Pomyślcie sami – kto jest członkiem Waszej rodziny?

           Wymieńcie imiona i stopień pokrewieństwa.

           Jeśli macie w swoim domu rodzinne albumy

           – zachęcamy do ich ponownego obejrzenia.

           Przypomnijcie sobie osoby, miejsca, zdarzenia, …

           Opowiedzcie najciekawsze, rodzinne historie.

 

Ø  W najstarszej grupie, właśnie z tej okazji, zazwyczaj wykonywaliśmy tzw. „Drzewo genealogiczne”. Co to takiego? Rodzice z pewnością wiedzą.

 

Ważne jest, aby każda rodzina znała swoją przeszłość,

wiedziała, skąd się wywodzi i skąd się wzięły zwyczaje, które obecnie kultywuje.

Zdobywanie informacji o przodkach sprawia, że pogłębia się nasza tożsamość.

Tworzenie drzewa genealogicznego stwarza możliwość

do nawiązania szczególnej więzi dzieci ze starszymi pokoleniami.

Przynależność do rodziny wzmacnia w dziecku przeświadczenie,

że jest ważnym, niezbędnym elementem jakiejś całości.

Dzieci z pewnością będą zainteresowane historią swojego rodu.

Natomiast rodzice podczas wspólnej pracy wytłumaczą im

dlaczego każde zdjęcie lub rysunek ma dane miejsce w chronologii.

Warto zainteresować dzieci genealogią.

Im większa jest rodzina, tym więcej tradycji może przekazać swoim członkom.

Efekt końcowy wspólnych wysiłków może okazać się imponujący.

Wykorzystajcie różnorodność pomysłów i technik.

Gotową pracę wywieście w ważnym miejscu w domu.

 

Poniżej link do wykorzystania:

http://bystredziecko.pl/drzewo-genealogiczne-wzor-dla-przedszkolakow/

 

Ø  Z okazji Dnia Mamy i Taty zawsze uczyliśmy się piosenek – w tym roku proponujemy piosenkę Zozi pt. „Dziękuję Mamo! Dziękuję Tato!”. Poniżej link i tekst piosenki:

 

           https://www.youtube.com/watch?v=j09kDRPi3tE

 

I.

Uczyliście mnie chodzić, uczyliście mnie mówić,

Jak się zachowywać, jak zwracać się do ludzi.

Ja mogę na  Was liczyć, wiem, że mi pomożecie,

Najlepszych mam rodziców na całym wielkim świecie.

 

Ref.

Dziękuję Mamo, dziękuję Tato!

Za każdą zimę, za każde lato.

Dziękuję Mamo, dziękuję Tato!

Za to, że macie dla mnie czas,

Bardzo kocham Was

Bardzo kocham Was

 

II.

A najpiękniejsze chwile są kiedy mnie tulicie,

Dajecie mi buziaki, idziemy tak przez życie.

Co mogę dla was zrobić, jak mogę się odwdzięczyć?

Jesteście w moim sercu, będziecie w mej pamięci.

 

Ref.

Dziękuję Mamo, dziękuję Tato!

Za każdą zimę, za każde lato.

Dziękuję Mamo, dziękuję Tato!

Za to, że macie dla mnie czas,

Bardzo kocham Was

Bardzo kocham Was

 

Ø  Z okazji Dnia Rodziny wykonywaliśmy prezenty dla bliskich. Były to niespodzianki. Tym razem nie możemy tego zrobić tak, aby rodzice o nich nic nie wiedzieli. Mimo to proponujemy kilka  inspiracji na upominki:

https://pracaplastyczna.pl/index.php/rodzina-emocje/1032-dobra-opieka-moja-rodzina

https://ekodziecko.com/blyszczacy-kwiatek

https://www.szkolneinspiracje.pl/10-pomyslow-na-prezent-z-okazji-dnia-matki/

http://praceplastyczne.pl/inne/342-jak-zrobic-ramke-z-kwiatami-3d

https://www.youtube.com/watch?v=m0ZSQJ0uheQ

 

Ø  Każdemu przyda się trochę ruchu. Zapraszamy do wspólnych, rodzinnych zabaw:

Zabawy taneczne z rodzicami:

https://www.youtube.com/watch?v=Y4lnJz2BTJY

https://www.youtube.com/watch?v=mkembEnZDls

 

Tor przeszkód w domu:

https://www.youtube.com/watch?v=Z9ddMjHQLG0

 

Zabawy z wykorzystaniem taśmy malarskiej:

https://www.youtube.com/watch?v=PYG8ZtE6r2A

 

Zabawa ruchowa z mamą:

https://www.youtube.com/watch?v=V_M0Z341mNk

 

„Rób to co ja”:

https://www.youtube.com/watch?v=IHGnX5ebq4k

 

Zabawy ruchowe w rytm muzyki:

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

 

Ø  Kolejną propozycją są rysowane wierszyki. Do wykonania zadania będą potrzebne: czyste kartki, kredki i mazaki. Słuchając tekstu, rysujcie za „magicznym flamastrem”. Dokończcie rysunek wg własnego pomysłu. Gotowe prace – wręczcie mamie i tacie.

 

- kwiatek dla mamy:

https://www.youtube.com/watch?v=q1DFZOEADA4

 

- autko dla taty:

https://www.youtube.com/watch?v=k4Oh9Lq2yIw

 

Ø  Pora na pakiet zabaw utrwalających Wasze wiadomości i umiejętności, co z pewnością się przyda każdemu z Was. Na początek – krótki film dla rodziców:

 

„Jak szybko i skutecznie nauczyć dziecko czytania”:

https://www.youtube.com/watch?v=w99tZMFvN-4

 

Oraz pakiet propozycji na zabawy doskonalące technikę czytania dla dzieci:

 

https://zabawyzn.wordpress.com/2016/02/26/5-zabaw-usprawniajacych-czytanie/

 

https://sukcesdziecka.pl/blog/zabawy-z-czytaniem-propozycje-8-zabaw-ktore-uatrakcyjnia-nauke-czytania/

 

https://www.babyboom.pl/uczen/pomoc-w-nauce/cwiczenia-ulatwiajace-nauke-czytania-i-pisania

 

https://www.youtube.com/watch?v=YX-0kiMFs3c

 

Wiemy, że lubicie zabawy logiczno - matematyczne. Poniżej kilka propozycji:

  • Zabawa  1) – Karty na stole

W talii kart zostawiamy tylko te z liczbami. Talię kładziemy na środku stołu liczbami do dołu, a gracze kolejno wyciągają z niej karty – wygrywa ten, kto ma wyższą liczbę. Dziecko samo określa, kto jest zwycięzcą i komu należy się punkt.

  • Zabawa 2 ) – Zabawa w sklep

W grupie wyznaczamy jednego sprzedawcę i kupujących. Na stole kładziemy pyszne ciasteczka, kolorowe cukierki i owoce ( mogą być narysowane szablony lub inne wybrane rzeczy z domu). Kupujący mają za zadanie dokładnie określić, ile ciastek, cukierków i owoców potrzebują. Sprzedawca natomiast spełnia ich prośby. Dodatkowo można wprowadzić samodzielnie wykonane pieniądze „na niby”.

  • Zabawa  3) – Grupowanie przedmiotów

Na stole kładziemy kilka przedmiotów pochodzących z różnych grup np. kilka różnych ciastek, owoców, zabawek i oczywiście liczby. Biorący udział w zabawie mają za zadanie odpowiednio pogrupować przedmioty tworząc zbiory – owoce do owoców, zabawki do zabawek, ciasteczka do ciasteczek i liczby do liczb. Dodatkowo – można łączyć w pary np. dwa owoce z liczbą 2, trzy ciasteczka z liczbą 3; wprowadzać dodatkowe cechę np. kolor, kształt, wielkość, itp.

  • Zabawa  4 ) – Logiczne zgadywanki

Zabawa polega na zadawaniu pytań lub zadań, nad których rozwiązaniem trzeba się chwilę zastanowić. Np. do koszyków wrzucamy słodycze, owoce i zabawki. Uczestników dzielimy na grupy np. synek za mamą, córeczka z tatą. Każda z grup ma za zadanie pogrupowanie przedmiotów wg tych samych cech oraz podanie ich liczby. Na zwycięzców czeka ustalona przed zabawą nagroda a na przegranych - nagroda pocieszenia. Uwaga – czym więcej przedmiotów użytych w zabawie tym lepiej.

o   Zabawa 5) - „Słyszę i liczę”

Mama  wrzuca do kubka określoną liczbę guzików w takim tempie, aby dziecko mogło je policzyć. Następnie dziecko układa przed sobą tyle samo guzików „podpisując” je odpowiednią liczbą. W celu sprawdzenia  - mama wysypuje z kubka liczmany i wspólnie w dzieckiem je przelicza. W odmianie - mama klaszcze w dłonie, a dziecko odtwarza ilość usłyszanych dźwięków za pomocą liczmanów, na koniec wybiera odpowiednią liczbę. Przy kolejnym powtórzeniu zabawy,  dziecko  podskakuje tyle razy, ile dźwięków słyszy. Na koniec wybiera właściwą liczbę.

o   Zabawa 6) - „Dodajemy i odejmujemy”

Przygotowujemy ok. 20 klamerek, kartoniki z liczbami oraz kostkę do gry. Losujemy kartoniki, na obrzeżach „zapinamy” tyle klamerek, jaką liczbę wylosowano. Kolejno – losujemy dwa kartoniki – wybieramy tyle klamerek, ile na wylosowanych kartonikach razem; dodajemy do siebie liczby ustalając wynik dodawania. Wyrzucamy kostkę, przeliczamy wynik, odczepiamy od kartonika tyle klamerek, ile wyrzuconych oczek, wybieramy właściwy kartonik z liczbą,  odczytujemy wynik odejmowania,

o   „Matematyczne zagadki”:

 

ü  Jak nazywa się duży palec u dłoni?

ü  Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?

ü  Którą dłoń podajemy na powitanie?

ü  Ile palców u obu dłoni ma człowiek?

ü  Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6?

ü  Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?

ü  Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?

ü  Ile to jest razem 3 i 3?

ü  Ile boków ma trójkąt?

ü  Ile kół razem mają dwa auta?

ü  Itp.

Dla chętnych - link do „banku” matematycznych zadań graficznych:

https://www.printoteka.pl/pl/materials/category/35

 

Ø  Ostatnim zadaniem będzie rodzinna fotografia, ale inna niż zwykle. Za nim ją wykonacie – potrenujcie śmieszne miny przed lustrem. Gdy będziecie już gotowi – ustawcie telefon lub aparat na zdjęcie czasowe, zróbcie śmieszne miny, pstryk i gotowe! Prób może być więcej – wybierzcie Waszym zdaniem  najciekawsze.

 

Ø  Na podsumowanie zapraszamy do wieczornego wysłuchania bajek.

Jeśli będzie na to czas – porozmawiajcie na ich temat. Może we własnych opowieściach uda się zmienić fabułę na własną? Zachęcamy do tworzenia opowieści słownych budowanych zdaniami złożonymi.

 

„Błędny ognik”:

https://www.youtube.com/watch?v=diQIfIhlOfo

 

„Julka, pająk i atrakcje”

https://www.youtube.com/watch?v=o5DyHwterbk&list=PLBsXPqzgJsDuwMYgtBlvvi5T1iOfk7R_G

 

 

Dziękujemy za poświęcony czas.

Życzymy udanej zabawy - Wasze Panie

 

 

 

Portale Edukacyjne